De basis van stakeholdermanagement is het in kaart brengen van alle belanghebbende. Denk hierbij aan: personeel, leveranciers, klanten, eindverantwoordelijken etc. Het is van belang dat al deze verwachtingen worden gemanaged. Doordat je alles in kaart brengt kun je succesvol werken aan deze verwachtingen. Door stakeholdermanagement zorg je ervoor dat je grip krijgt op jouw stakeholders, daardoor kun je de strategie van het bedrijf bepalen. Zo kun jij de organisatie laten veranderen en daardoor laten groeien.

Wat is een goed stakeholdermanagement?

Er zijn verschillende bedrijven die jou kunnen gaan ondersteunen bij stakeholdermanagement. Public Matters is daar één van. Ook zijn ze inzetbaar bij crisiscommunicatie. Bij een goede stakeholderstrategie hoort: stakeholders identificeren, invloed en interesses bepalen, communicatie beheerplan samenstellen en stakeholders betrekken bij het project. Bij Public Matters hebben ze een StakeholderMatters strategie bedacht, zodat ze jou net een stukje meer kunnen ondersteunen:

  • Er wordt gekeken naar de ontwikkeling van de stakeholder en krachtenveldanalyse.
  • Er komt een uitvoering van periodieke en structurele omgevingsanalyse.
  • Er wordt ondersteuning en advies gegeven bij de uitvoering van stakeholder engagementstrategie.
  • Je krijgt ondersteuning bij het de organisatie van stakeholderstrategie, als onderdeel van de lobby doelstelling.
  • Verder ontvang je intensieve begeleiding en coaching bij uitvoeren van de stakeholderengagementstrategie.

Ze bieden nog veel meer, dus neem gerust een kijkje op hun website

Wat doet een stakeholder?

Als je de belangrijkste factoren hebt geïdentificeerd in de stakeholdermanagement, kun je dit vervolgens toepassen. Neem bijvoorbeeld een Lobbystrategie. Je hebt in kaart gebracht wat de invloeden zijn verschillende factoren van buitenaf, je weet wie je medestanders zijn en wie welke factoren jou tegen kunnen gaan werken. Op deze manier wordt je niet verrast door een onverwachte factor. Je kan altijd anticiperen op elk argument of actie die uitgevoerd wordt. Op deze manier ben jij altijd voorbereid.<.p>

Breng je strategie tot de next level

Een inzicht te krijgen in je “speelveld” wordt door social media steeds gemakkelijker gemaakt. Drempels worden verlaagd en besluitprocessen worden door het internet steeds transparanter en toegankelijker. Op deze manier kun je gemakkelijk je stakeholderstrategie uitwerken en zelfs inzetten. Steeds meer organisaties laten hun stem horen, speel hierop in en breng je eigen strategie naar een hoger level.