Elke consument houdt van een goede deal! Zelfs zoveel dat bijna elke Nederlandse consument wel eens een kortingscode of coupon heeft gebruikt bij het doen van zijn of haar (online) aankopen. Met zoveel Nederlanders die gewend zijn om bij alle koopjes van coupons, kortingen en andere promoties te profiteren, is het voor een bedrijf dus van top belang om een sterke promotiestrategie te implementeren.
Door het aanbieden van interessante kortingen, het introduceren van een loyaliteitsprogramma of het creëren van unieke promotionele marketingstrategieën, kan ook jouw bedrijf op een aangename manier op de radar van veel potentiële kopers komen.
Innovatieve manieren om loyaliteit te creëren
Jouw strategie moet bij het verstrekken van kortingen op het verkrijgen en behouden van loyale klanten gericht zijn. Dus hoe kun jij jouw klanten iets van waarde bieden? Of hoe creëer jij een gevoel van loyaliteit, waardoor je klanten zich belangrijk voelen?
Veel kleine bedrijven bieden daarvoor vaak tijdelijke kortingspercentages op de volledige prijs van artikelen om aankopen aan te moedigen. Of vinden andere innovatieve manieren om een toegevoegde waarde aan hun publiek te bieden.
Dit is iets wat je zowel op social media, in de webshop of via bijzondere autostickers op de bedrijfswagens en bestelbusjes kan plaatsvinden. Je kunt bij speciale deals zelf autostickers laten maken met een eigen kortingscode. Zo kun je zelf simpel checken hoeveel impact die promo precies heeft.
Klanten houden echt van kortingen!
Dat klanten absoluut van kortingen bij het shoppen houden, bleek onder meer uit een uniek onderzoek dat in 2012 door de Claremont Graduate University werd voltooid. Zij ontdekten daarin dat de ontvangers van een kortingscoupon, gemiddeld een 38% stijging van hun oxytocinegehalte hadden. En daardoor ongeveer 11% gelukkiger waren dan degenen die geen coupon ontvingen!
Deze ontdekking geldt bovendien voor alle generaties. Het marktonderzoeksbureau Bizrate Insights concludeerde daarnaast dat consumenten de kortingen en coupons veelal ‘zeer belangrijk’ tijdens hun digitale aankoopbeslissingen vinden. Maar met name de jongere consumenten vinden die kortingen behoorlijk belangrijk.
Waarom klantenkortingen aanbieden?
Er zijn nog een aantal andere redenen waarom (online) retailers klantenkortingen aan zouden moeten bieden. We noemen hier de vier belangrijkste redenen op.
- Het trek nieuwe klanten aan. Wat is nou een betere manier om nieuwe klanten aan te trekken dan met een promo? Het is een perfect middel om bijvoorbeeld een nieuw product of dienst te promoten. Of door een gratis geschenk een upsell mogelijkheid bij een aankoop aan te bieden.
- Het bouwt een klantloyaliteit op. Consumenten vinden het heerlijk om beloond te worden. Dus wanneer jij exclusieve kortingen of promoties aan je klantenbestand aanbiedt. Dan zullen zij zich zowel enthousiast als gewaardeerd voelen. Exclusieve couponcodes aan je nieuwsbrief of social media volgers aanbieden is hier een perfect voorbeeld van.
- Het verhoogt jouw sales. Hoewel promoties een kostenpost voor jouw bedrijf zijn, hebben ze ook het vermogen om je omzet te verhogen. Want indien goed geïmplementeerd zal het waarschijnlijk een toestroom van (extra) aankopen tijdens de looptijd van jouw aanbieding brengen.
- Het stimuleert webverkeer. Bereid je met jouw website dus zeker op meer webverkeer voor als jij een promotiestrategie implementeert. Houd er hierbij rekening mee dat veel van deze bezoekers nieuw kunnen zijn. Zorg er daarom ook voor dat jij daarbij een optimale klantervaring biedt.
Veel bedrijven hebben moeite om hun (online) sales te laten groeien. Maar als je jouw promotiestrategie met verschillende kortingen en bijvoorbeeld een gratis verzending combineert, dan kun je jouw sales aangenaam verhogen, terwijl jij de loyaliteit van je klanten tegelijkertijd aanmoedigt. Bedenk daarom ook een unieke strategie die jouw klanten en je bedrijf voor op de lange termijn beloont.